#BlackHockeyRules

Jag sitter som vanligt på twitter och går igenom flödet från nattens NHL och slås av det faktum att rasismen fortfarande finns och frodas i världens bästa hockeyliga.
 
I natt visade Bostonsupportar upp sin minst sagt sämsta sida när flera av supportrarna tweetar om att P.K Subban, Montreals backstjärna, är en "Lucky ass nigger." , "That stupid nigger dosen't belong in the NHL." och "So a nigger scored the game winning goal Bruins should be ashamed."
 
 
Screen från twitter.
 
 
För mig är det skrämmande hur denna trångsynthet och hat kan finnas hos supportrar för en av ligans största backstärnor. Är det avundsjuka? Hade Subban varit en bättre spelare om han hade haft en annan hudfärg?
 
För mig är Rangers the shit! Jag är en hängiven supporter och ja, jag uppfattas förmodligen som en riktig vrångnisse dagen efter en förlust, men för mig är kärleken till hockey så mycket större än Rangers. Missförstå mig inte jag älskar att tjaffsa med motståndarsupportrar om deras lag med glimten i ögat och en skvätt humor, för det hör sporten till.
Jag är förmodligen naiv som få men jag har ju alltid trott och hopppats att alla fans, oavsett lag känner så. Därför blir jag otroligt arg och ledsen när sådant hat riktas mot spelare som lagt ner så otroligt mycket tid och engagemang för att nå dit han eller hon är idag, bara för att han eller hon råkar ha "fel" hudfärg.
 
 
Screen från twitter.
 
 
Jag hoppas att detta uppmärksammas i media, twitter och andra kanaler för det kan i mitt tycke vara ett det största hoten mot hockeyn som som sport.
 
Vi vill ju se de bästa spelarna, eller hur? Hur ska vi kunna plocka fram de bästa av de bästa om vi helt enkelt skulle stänga dörren och gömma oss bakom "Bara vita personer ska få spela hockey.".
Just den här formen av hat gör att flera etniciteter helt enkelt väljer andra sporter där det är socialt accepterat att ha en annan hudfärg.
 
Till sist vill jag påpeka att jag inte drar alla över en kam. Det är en liten liten del av alla supportrar som beter sig på dethär sättet men i vanlig ordning så förstör dem för alla andra i slutändan.
 
Med denna text vill jag uppmana folk att visa att detta inte är okej! Och jag hoppas du är med mig!
 
 
#BlackHockeyRules
Jocke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0