Varför Stepans skada kan vara bra för Rangers.

Nu kanske ni tror att jag varit å tullat på flaskan men jag är helt allvarlig med den rubriken.

Som ni kanske har läst så har vår tänkta 1a center, Derek Stepan, brutit benet på träningslägret och kommer att missa upp till 4 veckor av grundserien. Jag reagerade såklart med att tänka ”FAN!” som man ju gör när ens 1a center går sönder. Men efter ett par dagar började jag tänka lite mer på det hela och nedan ska jag lite kort förklara varför Stepans skada kan göra nytta för Rangers.

 

Hittills har vi fått läsa rapporter som säger att Rangers saknar djup på centerplats. Jag är ämnad att hålla med. Att då förlora sin 1a center är inte på något sätt optimalt.

MEN, genom Stepans skada så kommer det öppna upp för spelar längre ner i hierarkin att faktiskt kliva upp ett eller två steg och visa upp sig för lagledning och scouter.

Som det var tänkt skulle Brassard spela 2a-fiolen efter Stepan. Miller har byggt på sig en hel del muskler och ser numera ut som en man, samtidigt som han visat i försäsongsmatcherna att poletten verkar ha trillat ner och att han är redo för att ta en plats i Rangers. Miller lirar 3e-linan. Därefter har vi en slitvarg i Dominic Moore som kan vara den bäst lämpade 4e center som Rangers har i organisationen. Med Stepan ur spel så får Brass och Miller speal 1a respektive 2a-lina. Moore gör sitt jobb i 4e-linan så han behåller vi där. 3E-linan? Den ska det krigas om. Och dom som kommer kriga om den platsen är i mina ögon Lombardi, Lindberg och i viss mån Mueller. Säg att Lombardi kliver upp och axlar rollen bra, och så får Lindberg chansen, han får spelet att fungera och visar att han klarar av NHLhockey. Helt plötsligt så finns det 2 centrar som kan kliva in och axla en roll i en 3e-lina utan större svårigheter. Då har vi helt plötsligt ett rätt så bra djup på centerplats.

 

Brass och Miller då?

Här får de bägge chans att visa upp sig och ta ett steg ytterligare i utvecklingen när de ”ostört” kan spela högre upp i kedjehierarkin än vad de egentligen borde.

 

Om detta slår väl ut så kommer coach Alain Vigneault att ha 6 ev. 7 kapabla centrar att välja mellan för att få det att fungera med folket på kanterna, och det samtidigt som några unga killar kan få chansen att prova på hetluften på riktigt och visa vad de går för i världens bästa liga. Det är aldrig fel för ynglingar att få se vad det egentligen handlar om.

 

 

Det var lite tankar till hur man kan dra fördel av Stepans skada. Självklart är det inte roligt att han blir borta så pass länge då jag tror han hade kunnat hjälpa till mycket, men jag är en positiv jävel.

 

Tankar och funderingar kring detta? Jag finns på twitter. @j00k3

 

Jocke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0