Varför senarelagd start av SHL är en bra ide´

Hockeysverige.se skriver idag lite om hur SHL ska öka publiksnittet inför nästa säsong, speciellt på höstkanten. Som hockeysverige.se rapporterat så ska antalet matcher i SHL minska till nästa säsong från 55 till 52 omgångar. I samband med detta skall också starten av SHL skjutas fram. För mig kan detta vara bland de bättre beslut som SHL tagit i deras utveckling att bli en attraktivare liga för åskådarna.

 

För mig så är det rätt så självklart. Hockeyn börjar på riktigt i oktober. September igenom ska det vara träningsläger, hypande inför säsong och spekulationer. Jag har alltid tyckt att seriestart i tidigt september är fruktansvärt överskattat. Dels så har man inte hunnit släppt alla intressen som har med sommarsäsong att göra. Om detta är fotboll, grillning, båtåka eller jakt och fiske spelar ingen större roll. Man har inte riktigt släppt taget om sommaren än. Även för mig med hockey som min allra största kärlek i livet så känns det svårare att få grepp om en serie redan i september. Träningsläger, försäsongsmatcher, analyser och spekulationer är inga problem att följa då det i slutänden är helt oväsentligt. Jag känner att det inte gör något om jag missar en del om jag har annat för mig. Det är när säsongen drar igång som det blir skarpt läge. Sen är just jag så pass intresserad att jag följer försäsongen mycket mer intresserat än den genomsnittliga supportern, men det är jag.

 

Genom att senarelägga säsongsstarten får lagen och samtidigt klubbarnas PR-avdelningar mer tid att förbereda sig för den annalkande säsongen. Lagen kan nöta spelsystem och får mer tid att bygga upp fysiken. Men det viktigaste av allt, för att fylla lagens arenor så har SHL mer tid på sig för att hypa upp säsongen och i samma veva så hinner folk att avsluta det mesta som hör sommaren till och börja känna suget efter att krypa in i en stämningsfull arena och se på hockey. Detta blir en win-win för både lagen och supportrarna. Supportrar som börjar fundera på hockey framåt oktober kan också bli likgiltiga till att gå och kolla hockey, ”Oj! Dom har redan spelat 6 omgångar här. Ah... jag kan gå på [dendär] matchen senare istället.”, istället för att ”Jävlar! På lördag är det ju premiär! Det lär vi gå på.” följt av ”Sjukt kul och vilken vinst! Jag ska nog köpa mig ett säsongskort.”

 

Just hypandet av en kommande säsong är en viktig del i att marknadsföra sig som liga för ”dussinsupportrarna” som gärna ser på hockey men som lika gärna kan tänka sig att kolla på fotboll, handboll, bandy, etc. Att bygga upp intresset för sporten, ligan och lagen är i dagsläget en av de viktigaste uppgifter som SHL måste ta tag i, och jag hoppas att vi ser mer av det i framtiden. SHL är i grund och botten sport, men i dagens samhälle måste det tjäna mer som ett nöje för att öka sina publikintäkter. Hypandet kring ligan och lagen måste bli bättre och med senarelagd säsongsstart så ger SHL sig bättre förutsättningar att göra just det. Bra jobbat SHL!

 

 

Har du några tankar kring detta eller tycker du att jag är helt offside? Jag finns på twitter och jag bits bara ibland. @j00k3

 

Jocke

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0